Keskustelu Lahden keskustan kehittämisen ympärillä kiihtyy, kun tullaan lähemmäksi konkreettista päätöksentekoa.

Ensi viikon tiistaina Lahden tekninen lautakunta päättää keskustan liikennejärjestelyistä, sillä nyt on viimeistään päätettävä se, mitä katuja joukkoliikenne uuden järjestämistavan myötä kesällä 2014 käyttää. Valtuusto on tehnyt useamman päätöksen asiassa jo kaksi vuotta sitten, viimeisimmäksi kesäkuussa 2011 liikennepoliittiset linjaukset. Tällöin hyväksyttiin täysin yksimielisesti linjaukset, jotka ovat tiistaisen esityksen pohjana, eli Aleksanterinkatu kävelykaduksi, keskustan läpiajo estetään, Trioon joukkoliikenteen terminaali ja matkakeskuksen kautta kaikki joukkoliikenne. Heti valtuuston päätöksen jälkeen alkoi kuulua soraääniä, ja nyt näyttää jostain käsittämättömästä syystä siltä, että Aleksanterinkatu halutaan joukkoliikennekaduksi. On vaikea ymmärtää, miksi valtuutetut, jotka ovat silloin päätöstä olleet tekemässä (ilman vastalauseita tai eriäviä mielipiteitä) eivät nyt pysykään päätöksen takana. Tämä onkin Lahden päätöksenteon ydinongelma. Mitään selviä linjauksia ei osata tai uskalleta tehdä, mitään ei saada todella aikaiseksi, aina tulee joku, joka haluaa päätökseen muutoksen.

Lahti on noussut Suomen kärkeen ympäristökaupunkistatuksellaan. Itse näen selkeänä ympäristökaupungin sydämenä kävelykadun, joka on siis todellinen kävelykatu, ei mikään joukkoliikennekatu. Joukkoliikenteen jyrääminen ei ole rauhallista eikä viihtyisää. Aleksanterinkatu leveänä katuna tarjoaa todella upeat mahdollisuudet mitä erilaisimmille toiminnoille niin kesällä kuin talvella, kun se hyvin suunnitellaan, ja miksipä sitä ei osattaisi suunnitella. Talvisin kaupunkisprinttihiihtoa tai talven ihmemaa-teemaa ja kesäisin tapahtumia, terasseja, muotoilua yms. En ymmärrä miksi nähdään suurena ongelmana se, että joukkoliikenne ei menisi Aleksanterinkadulla, sehän tulisi kulkemaan Vapaudenkadulla kuitenkin. Uskoakseni tuo noin 50 metrin matka torin toiselta laidalta toiselle ei muodosta liian suurta estettä. Mikäli nähdään, että mennään kävelykaduksi asteittain, niin se voi olla järkevää toisaalta tiettyjen järjestelyjen vuoksi, esim. Vuoksenkadun tunnelin valmistumisen ajaksi. Toisaalta siinä ei ole mitään järkeä, että käytetään rahaa turhaan kaksivaiheisiin muutostöihin, kun ne voitaisiin tehdä kerralla, kun tavoite kävelykadusta on kerran selvä.

Seuraavat asiat ovat täysin selviä Aleksanterinkadun osalta: torimyynti ei tule lakkaamaan muutostöiden (edes Toriparkin) vuoksi, ja vaihtoehtoina ovat vain a. jatkaa nykyisellään tai b. tehdä joukkoliikennepainotteinen katu tai sitten c. tehdä kävelykatu. Viimeinen on ehdottomasti oikea vaihtoehto, mikäli Lahden keskustaa halutaan kehittää vetovoimaiseksi ja viihtyisäksi.

 

Sirkku Hildén
Kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen

 

Tämä kirjoitus julkaistiin 12.2. ESS mielipidekirjoitus-sivuilla.